Verhaal van Sofie
[responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
Persoonlijke gegevens
Naam: Sofie
Jouw PlanP Proces
Wat was jouw uitdaging of droom?
Ik ben Sofie, een jonge vrouw. Zoals wel meerdere vrouwen hou ik van shoppen! Helaas woon ik in Lede waar er weinig winkels zijn.
Gelukkig neem ik soms met mijn ouders en zus de bus of trein naar Aalst of Gent! Daar zijn meer dan genoeg winkels.
Zo’n dag met mijn zus en ouders vind ik fantastisch. Toch zou ik het leuk vinden als ik eens alleen kan shoppen. Voor mij is het wel een hele uitdaging om zelfstandig de bus of trein te nemen.
Hopelijk kan ik met Plan P tot enkele ideeën komen die me kunnen helpen om het openbaar vervoer te nemen.
Binnen welk thema past jouw uitdaging of droom?
Openbaar vervoer, Zelfstandig op weg
Met wie heb je Plan P gebruikt?
Met mijn zus Inne en nog 4 andere studenten.
Hoe verliep deze samenwerking?
Het hele Plan P-proces willen we voorstellen aan de hand van een bus. Hoe de samenwerking verliep en wat de uitkomsten waren van de verschillende stappen worden allemaal uitgelegd vanuit de bus.
Elk raam van de bus stelt een bepaalde stap in ons proces voor.
Het eerste raampje is een foto van de afspraak tussen de studenten. Ze hadden mij verteld dat ze al wat voorbereid hadden, dit kon ik ook zien toen we van plan waren om te beginnen. Er lag al een map en heel wat knutselmateriaal op tafel. De uitleg van wat we die middag zouden doen was ook heel duidelijk.
Mijn zus, één van de studenten, had aan de anderen al verteld over mij.
In de uitleg vertelden ze mij dat Plan P bestaat uit vier stappen en dat er voor elke stap verschillende technieken zijn. Ze vroegen mij of het goed was dat ze zelf de technieken al hadden gekozen op hun overleg. Omdat de studenten me vertelden dat dit de technieken waren die het best bij mij pasten ging ik akkoord.
Ik vind het altijd leuk om nieuwe vrienden te maken. Toch was het wel spannend om vier nieuwe mensen bij mij thuis te hebben. Inne, mijn zus, zorgde op voorhand voor een voorstelling van alle groepsleden die op bezoek kwamen. Dit was een document met onze namen, een foto, onze woonplaats en een hobby. Op deze manier kon ik mij al een beeld vormen van de studenten die zouden langskomen en kon ik mij voorbereiden op hun komst. Dit stelde mij toch al een beetje gerust.
In het tweede raam kan je het document zien dat ik voor onze afspraak gekregen had. Ik was toch wel wat zenuwachtig in het begin, ook de studenten waren gespannen. Om het allemaal wat losser te maken had mijn zus een kennismakingsspel voorbereid. Er lagen twee rijen kaartjes voor mij. In de ene rij lagen drie kaartjes met vragen op. De vragen waren: (1) Waar woon je? (2) Wat doe je graag? (3) Wat eet je het liefst en wat is je favoriete dier?. In de andere rij lagen vijf kaartjes met op elk kaartje de naam van één van de studenten. Iedere beurt kon ik uit beide rijen een kaartje nemen. Dan mocht ik de naam en de vraag voorlezen. Wie zijn naam gehoord had, zou dan antwoorden op de vraag. Ik vond het een leuk spelletje en zo kon ik nog eens de namen oefenen.
In het derde raam kan je de kaartjes zien waaruit ik kon kiezen tijdens het spel.
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 1: PROBLEEM BENOEMEN
Gebruikte techniek:
Spinnenweb
Wat was de uitkomst van deze stap:
Nu was ik helemaal klaar voor het echte werk. We begonnen met stap 1.
De studenten vroegen me eerst waar ik het liefst ga shoppen. Ik zei hen dat er in Gent en Aalst wel heel leuke winkels zijn. Daarna vroegen ze mij of ik daar graag zelf eens naartoe zou gaan. Ik twijfelde even. Ik zou dat wel graag doen, maar hoe? Toen zei mijn zus dat ik bijvoorbeeld met de trein of bus zou kunnen gaan, zoals we al wel eens gedaan hadden. Dat vond ik wel een goed idee!
De studenten legden mij toen uit dat we in stap 1 alle problemen willen opsommen die ik bij het nemen van de bus of trein zou tegenkomen.
We schreven alle woorden die in ons opkwamen op een groot blad.
Daarna onderstreepten we de woorden die het probleem het best omschreven.
We kwamen tot deze woorden: bus, ticketje kopen, GSM opladen, bushalte, afstapplaats, opstapplaats, belletje, nummers van de bus, tijd. Toen we de woorden nog eens overliepen viel het ons op dat we ze in een volgorde kunnen plaatsen. De problemen die bij het nemen van het openbaar vervoer naar boven komen, kunnen we namelijk chronologisch ordenen. Van het vertrekken thuis tot het aankomen in Aalst of Gent.
We kozen er dus voor om lijnen te trekken tussen de problemen die elkaar opvolgen. Zo kwamen we tot: GSM-opladen ― tijd ― nummers van de bus (bus 59) ― ticketje kopen ― opstapplaats ― belletje ― afstapplaats.
Deze woorden en hun verbinding kan je zien in het vierde raampje van de bus.
Misschien vraag je je wel af waarom er in het volgende raampje enkele lekkernijen te zien zijn. Wel, we hadden al hard gewerkt en een pauze was dan ook welkom. Snel even bijtanken met een koek en een drankje en er dan weer tegen aan. Op naar de volgende stap.
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 2: IDEËEN BEDENKEN
Gebruikte techniek:
Zee van ideeën
Welke ideeën herinner je nog?
Nu wisten we wel wat het probleem allemaal inhoudt. Maar hoe kunnen we dit probleem nu het best aanpakken? Om tot ideeën te komen gebruikten we de techniek ‘zee van ideeën’. Iedereen schreef op post-its enkele ideeën. Ik deed dit samen met mijn zus. Zo ging het wat makkelijker. Daarna plakten we de ideeën in golven op een groot blad en lazen elk idee eens luidop voor. In het zesde raampje kan je zien hoe we te werk gingen.
Enkele ideeën herinner ik me nog:
– Een SMS-ticket
– Vragen aan de conducteur of hij/zij me verteld wanneer ik moet afstappen.
– Samen met familie en vrienden reizen.
– Een alarm instellen dat me waarschuwt om te vertrekken.
– Een app die me onderweg volgt en die me toont wanneer ik moet afstappen.
– Een trucje om het busnummer te onthouden: ons huisnummer is hetzelfde nummer als op de bus.
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 3: IDEE KIEZEN
Gebruikte techniek:
Stipstemmen
Welk idee hebben jullie gekozen?
Welke ideeën zijn nu het best? Hiervoor kozen we de stipstemmen-techniek. Iedereen krijgt rode, gele en groene stickers. De groene stippen plakten we bij goede ideeën, de gele bij minder goede en de rode bij de slechtste ideeën. Uiteindelijk heb ik vinkjes gezet bij de ideeën die minstens twee groene stippen kregen. Dit zijn de ideeën met een groen vinkje:
– SMS-ticket, – app op GSM die me zegt wanneer ik aankom, – sprekende klok,– alarm instellen op GSM dat afgaat wanneer ik moet vertrekken,– gepast geld meenemen voor een ticketje, – het is altijd bus 59, aan de conducteur vragen om me te waarschuwen als ik moet afstappen. Op het zevende raampje kan je enkele ideeën zien die een groen vinkje kregen en enkele ideeën waar een rood kruisje bij hoort.[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 4: IDEE VOORSTELLEN
Gebruikte techniek:
Stripverhaal
Hoe ben je aan de slag gegaan met dit idee?
Ik was blij dat we al heel wat goede ideeën hadden. Toch was het voor mij nog altijd niet zo duidelijk hoe ik de trein of bus moet nemen. Samen overliepen we het hele traject. Van het vertrekken thuis, tot het aankomen in Aalst. Bij iedere stap tekende of schreef ik ons beste idee op een kaartje en plakte ik het kaartje op een groot blad. In de vorm van een strip. Toen we klaar waren keek ik nog eens goed naar onze strip. Aha! Nu is alles veel duidelijker.
De strip kan je zien in het laatste raam van de bus. Zo, alle stappen zijn overlopen. Alle raampjes zijn bezet, de bus kan vertrekken!
[/responsivevoice] [responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
Terugblik
Wat vond je van werken met Plan P?
Ik vond het fijn werken met Plan P. Het is een methode waarbij ik centraal wordt gesteld. Samen met mijn netwerk kan ik via Plan P op zoek gaan naar mogelijke oplossingen of uitwegen voor een concrete uitdaging. Het is een techniek waarbij mijn verhaal de belangrijkste rol speelt en waarbij er recht wordt gedaan aan mijn mogelijkheden en talenten.
Zou je Plan P nog eens willen gebruiken in de toekomst?
Ja
Waarom?
Plan P is een toegankelijke methode. Het is een techniek waarbij de persoon met een beperking de centrale rol speelt. Alles vertrekt vanuit zijn of haar verhaal en doorheen het hele proces blijft de stem van de persoon zelf het belangrijkst.
Verder zitten er in Plan P heel wat leuke technieken. Het is leuk als de technieken aansluiten op de talenten en mogelijkheden van de persoon. Zodat deze maximaal kan deelnemen aan het proces.
Wat kunnen we leren uit dit Plan P traject?
Plan P is niet alleen een stappenplan om je te helpen nadenken over originele oplossingen. Om Plan P goed te gebruiken MOET je overgaan tot actie!
Door verschillende ideeën uit te voeren en te evalueren, kom je tot nieuwe ideeën en een nieuw Plan!
Ideeën uitvoeren is natuurlijk niet altijd gemakkelijk, daarom is het belangrijk dat iedereen aan tafel gemotiveerd is om het plan ook echt te gaan proberen.
Bij Plan P kan de persoon zelf kiezen welke uitdaging wordt aangepakt, hoe groot of hoe klein dan ook.
Hier wordt bijvoorbeeld enkel gefocust op het nemen van het openbaar vervoer, maar er kunnen zich natuurlijk nog uitdagingen voordoen als Sophie alleen wil gaan shoppen! Andere aspecten van deze uitdaging zouden kunnen zijn: gevoel van veiligheid, betalen in de winkel, alleen kledij kiezen in de winkel…
[/responsivevoice]