Verhaal van Wesley
[responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
Persoonlijke gegevens
Naam: Wesley
Jouw PlanP Proces
Wat was jouw uitdaging of droom?
Dagelijks een gezonde, warme maaltijd te nuttigen.
Binnen welk thema past jouw uitdaging of droom?
Eten & Drinken
Met wie heb je Plan P gebruikt?
Wesley en vijf studenten van de Universiteit Gent.
Hoe verliep deze samenwerking?
De samenwerking verliep vlot. Wesley was enthousiast over de bespreking, het bedenken van ideeën, het filmen van zijn traject naar de winkel, …
Een filmpje over onze samenwerking kan je hier vinden: https://vimeo.com/196715833.
Een voedzame maaltijd voor A. from Plan P on Vimeo.
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 1: PROBLEEM BENOEMEN
Gebruikte techniek:
Spinnenweb
Wat was de uitkomst van deze stap:
Wesley zijn uitdaging is het kunnen nuttigen van (warme) voedzame maaltijden. Het centrale probleem (de warme maaltijd) vertakte zich al snel in een aantal deelproblemen die ervoor zorgden dat een oplossing vinden complexer werd dan aanvankelijk gedacht.
Zo is het voor Wesley niet vanzelfsprekend om naar de winkel te gaan. De inkom van de winkel in zijn buurt ligt onderaan een trap, waardoor er een groot risico is op vallen. Ten tweede is het soms moeilijk het overzicht te bewaren in het overaanbod en tussen de drukte die hier vaak heerst. Ook koken is moeilijk. Wesley beschikt (nog) niet over alle vaardigheden om te koken. De microgolf gebruiken kan / mag hij niet. Verder zijn studentenrestaurants niet toegankelijk omdat hij zelf de plateau niet kan dragen. Eettentjes in de buurt zijn dan weer moeilijk te vinden. Bovendien is het daar meestal erg druk en gaat het om fastfood (= niet voedzaam).
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 2: IDEËEN BEDENKEN
Gebruikte techniek:
Doorgeef idee
Welke ideeën herinner je nog?
– plannetje van de winkel zodat Wesley daar het overzicht kan bewaren
– een overzicht van de eettentjes in de buurt zodat Wesley zelf niet meer op zoek moet gaan in de overwelmende drukke straten in Gent
– een lijstje met alle maatlijden die geleverd kunnen worden aan huis (ook gezonde zaken, niet enkel pizza,…)
– een peter/ meter op kot die Wesley in nood helpt (om bijvoorbeeld even naar de winkel te gaan)
– een oproep op kot dat de kokende mensen af en toe een dubbele portie willen bereiden zodat Wesley mee kan genieten
– bij de ergotherapeut prioriteit stellen om de microgolf te leren hanteren
– een vriendinnetje zoeken waarmee hij samen kan koken
– mama die koude voedzame maaltijden meegeeft in het weekend
– …
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 3: IDEE KIEZEN
Gebruikte techniek:
Ik geef punten
Welk idee hebben jullie gekozen?
Twee ideeën werden gecombineerd. Het doel van dit combineren was om Wesley zoveel mogelijk voedzame maaltijden te laten eten.
Zo maakten we flyers om op de gang van Wesley zijn kot uit te delen. De flyers riepen Wesley zijn kotgenoten op om af en toe een dubbele portie te maken. Wesley zijn kotgenoten gaven zich op om in een gang met personen met een beperking te verblijven. We gaan er dus van uit dat deze mensen met plezier een handje helpen.
Gezien we ons ervan bewust zijn dat niet elke dag iemand voor Wesley zal willen of kunnen koken, voorzien we graag ook op de resterende dagen iets zodat Wesley niet moet teruggrijpen naar yoghurt. We helpen hem een winkelbezoek gestructureerd en overzichtelijk te laten verlopen. Zodat hij op een dag waar geen warme maaltijd ter beschikking is toch een voedzame, kant en klare maaltijd kan nuttigen.
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 4: IDEE VOORSTELLEN
Gebruikte techniek:
Actieplan
Hoe ben je aan de slag gegaan met dit idee?
We maakten een flyer als warme oproep naar Wesley zijn kokende kotgenoten. Zo kan Wesley af en toe van een warme maaltijd genieten op kot. Op de dagen dat er niet gekookt wordt (of Wesley even niet afhankelijk wil zijn) leren we hem naar de winkel te gaan. Dit deden we stapsgewijs (beginnende bij veel ondersteuning, uitleg bij alles, zaken voortonen, hem alert maken op verschillende elementen, de kortste weg doorheen de winkel zoeken zodat hij het overzicht niet verliest, rustig leren betalen zonder dat hij zich opjaagt voor de andere mensen,..). Naar verloop van tijd lieten wij Wesley steeds meer zelfstandig handelen. Voor eventuele moeilijkheden, vragen,.. bleven de studenten evenwel ter beschikking.
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
Terugblik
Wat vond je van werken met Plan P?
Het was een heel leuke ervaring. Wesley bloeide open en genoot steeds meer van de nieuwe mogelijkheden die aangeboden werden.
Zou je Plan P nog eens willen gebruiken in de toekomst?
Ja
Waarom?
Aan de hand van heel eenvoudige stappen, die elkaar logischerwijs opvlogen, is het komen tot een oplossing toegankelijker. Wanneer we deze stappen toepasten bleken deze duidelijk resultaat te hebben.
[/responsivevoice]