Verhaal van Tim
[responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
Persoonlijke gegevens
Naam:Tim
Jouw PlanP Proces
Wat was jouw uitdaging of droom?
Tim heeft moeite met manieren vinden hoe hij kan omgaan met woede en hoe hij deze woede kan begrenzen.
Binnen welk thema past jouw uitdaging of droom?
Vriendschap en relaties, Communicatie
Met wie heb je Plan P gebruikt?
Plan P werd uitgevoerd met de mama van Tim, haar vriend en de oppas van het gezin. Studenten van de Universiteit Gent hebben deze sessie begeleid. De drie kinderen waren tijdens deze sessie televisie aan het kijken.
Om Tim beter te leren kennen maakten de studenten een persoonlijke vragenlijst voor Tim. De vragenlijst vulde Tim.
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 1: PROBLEEM BENOEMEN
Gebruikte techniek:
5W1H gecombineerd met waarom en spinnenweb
Wat was de uitkomst van deze stap:
Deze stap deden de studenten eerst met de mama van Tim, haar vriend en de oppas. Later heeft de groep alles overlopen met Tim. Tim gaf soms andere punten aan. Op basis hiervan benoemt de groep de uitdaging: “Tim heeft moeite met manieren vinden voor hoe hij kan omgaan met zijn woede en hoe hij deze kan begrenzen.”
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 2: IDEËEN BEDENKEN
Gebruikte techniek:
Zee van ideeën
Welke ideeën herinner je nog?
Ideeën bedenken was moeilijker voor de groep. Mama gaf zelf aan dat ze het niet makkelijk vond om ideeën te bedenken. De oppas vond dit ook moeilijk. Vooral de vriend van mama en de studenten bedachten enkele ideeën.
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 3: IDEE KIEZEN
Gebruikte techniek:
Stipstemmen
Welk idee hebben jullie gekozen?
Alle ideeën deelden de groep op in drie categorieën: belonen, quality-time en time-out. Uit elke categorie kozen ze één oplossing om uit te werken. De oplossingen die ze kozen waren de beloningspijl, eenmaal per maand één-op-één tijd met moeder en/of haar vriend en een snoezeldoos met een stressbal. Uiteindelijk kozen ze het idee ‘de beloningspijl’.
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 4: IDEE VOORSTELLEN
Gebruikte techniek:
Toneelspeler
Hoe ben je aan de slag gegaan met dit idee?
Samen met de ouders werkten de student de beloningspijl uit voor alle kinderen in het gezin. Op de pijl is plaats voor kaartjes. Bij goed gedrag krijgen de kinderen een kaartje, bij slecht gedrag gaat er een kaartje van de pijl af. Mama en haar vriend gaan zich inzetten om minstens één keer per maand de één-op-één tijd te hebben met hun zoon. Dit idee werken ze zelf uit! Ook willen mama en haar vriend binnenkort de snoezeldoos uitwerken! Ze gaan dus aan de slag met drie ideeën!
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
Terugblik
Wat was een onverwacht gevolg van het gebruik van Plan P?
We kwamen andere ‘problemen’ tegen waar we ook een Plan P voor konden opstarten.
Opmerkingen
Later bedachten de studenten zich dat het misschien goed zou zijn om ook de school, het internaat en de thuisbegeleidster te betrekken bij de Plan P sessie.
Ook geven de studenten aan dat ze Tim misschien te weinig hebben betrokken in de Plan P sessie. De ideeën werden bedacht door de studenten en de ouders, niet door Tim. Tim had dus weinig inspraak bij de sessie. Dit is jammer, want Plan P heeft als doel de persoon met een uitdaging te laten participeren!
Dit is iets waar de studenten extra aandachtig voor moeten zijn bij een volgende Plan P sessie.[/responsivevoice]