Verhaal van Kobe
[responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
Persoonlijke gegevens
Naam: Kobe
Jouw PlanP Proces
Wat was jouw uitdaging of droom?
Wij zijn een gezin die graag een vakantie wil beleven die aan ieders wensen voldoet. Ons gezin bestaat uit: mama, papa, grote broer (14 jaar), Kobe (11 jaar) en de kleine tweelingzusjes (4 jaar). Door de beperking van Kobe en de uiteenlopende leeftijden van de kinderen wordt het een uitdaging om een vakantie te plannen. Voor ons is het belangrijk dat er activiteiten waar iedereen plezier aan heeft en dat we met het hele gezin kunnen samen zijn. Daarom nemen wij deel aan Plan P.
Binnen welk thema past jouw uitdaging of droom?
Deelnemen aan…, Eten & Drinken, Organiseren, Sport & Vrije Tijd
Met wie heb je Plan P gebruikt?
Het waren studenten van de UGent die ons begeleid hebben in ons Plan P proces. Tijdens het gesprek waren wij (de ouders), Kobe en de studenten aanwezig.
De studenten hebben ons gecontacteerd om deel te nemen aan Plan P. Eén van de studenten is de leidster van Kobe in de scoutsgroep voor kinderen en jongeren met een beperking, Akabe Funk. In het begin was het moeilijk om te begrijpen wat Plan P inhoudt, maar na verdere uitleg werd het doel duidelijker. We vonden het een zinvolle ervaring. Tijdens het gesprek hebben we het over thema’s gehad waar we voordien nog niet zo concreet over nagedacht hadden.
Hoe verliep deze samenwerking?
Doordat wij één van de studenten al kende, verliep de samenwerking heel vlot en aangenaam. Wij hebben ons als gezin ook heel erg opengesteld naar de studenten en we hadden het gevoel dat dit erg geapprecieerd werd.
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 1: PROBLEEM BENOEMEN
Gebruikte techniek:
Tekenen van ideale vakantie + spinnenweb
Wat was de uitkomst van deze stap:
We hebben een tekening gemaakt waarin wij en Kobe onze (voor)waarden voor een ideale reis mochten neertekenen om de uitdaging te benoemen. De waarden die hieruit naar voren kwamen zijn:
- Kobe wil graag boterkoeken als ontbijt.
- Kobe gaat graag zwemmen.
- Kobe zit graag buiten met zijn papa.
- Kobe ziet graag vuurwerk.
- Als mama wil ik graag een uitdagende activiteit (ev. bergwandeling) met papa en Matthijs. Ondertussen wil ik een leuk alternatief voor Kobe en de tweeling.
- Kobe is graag samen met het hele gezin.
- Kobe doet graag activiteiten met zijn grote broer, Matthijs.
- Kobe speelt graag met de meisjes (knuffel -en speelmomentjes).
- We zouden graag eens een langere activiteit doen met het hele gezin.
- We willen graag ook wat rust op vakantie.
Tijdens het maken van de tekening kwamen we op een bepaald punt tot een aantal conclusies of waarden die voor ons belangrijk zijn. De studenten hielpen ons om deze concreet te benoemen. Zo kwamen we tot een spinnenweb om een beter overzicht te verkrijgen. Deze waarden zijn:
1. Voor Kobe: samen zijn
2. Met het hele gezin een langere ontspannende activiteit kunnen doen
3. Voor de ouders: weg zijn van het huishoudelijke
4. Leuk aanbod voor Kobe en de tweelingzusjes
5. Uitdagende activiteiten voor de grote broer
6. Betaalbaarheid
7. Rustpauzes voor de ouders
De laatste twee waarde kwamen er pas bij in stap drie. We duiden deze dan ook in fase drie.
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 2: IDEËEN BEDENKEN
Gebruikte techniek:
brainstormen rond het spinnenweb
Welke ideeën herinner je nog?
We hebben ideeën bedacht rond de waarden die in het spinnenweb stonden. We zijn vertrokken vanuit onze vorige reizen. We hebben gekeken naar wat we leuk vonden en wat we anders willen. In de toekomst zouden we graag eens op restaurant gaan zonder dat we haastig ons drankje moeten uit drinken omdat de jongsten hun vervelen. Ook zouden we graag eens een activiteit doen die langer dan een uur duurt. Vroeger gingen de grootouders mee op reis naar de zee, maar dit is niet meer mogelijk gezien de drukte van de vier kinderen. Ze zijn ook al een dagje ouder. Van hieruit kwam het idee om een andere extra ondersteunende kracht mee te nemen.
De ideeën die voortvloeiden uit deze brainstorm zijn
- Meegaan met INTERSOC
- Meegaan met INTERSOC met extra ondersteunende kracht
- Naar de zee gaan
- Naar de zee gaan met de grootouders
- Nieuwe formule met extra ondersteunende kracht (eventueel naar de bergen)
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 3: IDEE KIEZEN
Gebruikte techniek:
Combinatie van: de stippen, de koppelvergelijking en de ‘ik geef punten’
Welk idee hebben jullie gekozen?
Eerst hebben we per idee alle voor- en nadelen opgesomd. Dan hebben we de waarden uit stap 1 afgetoetst bij ieder idee door het toekennen van smileys. We hebben punten aan deze smileys verbonden om zo tot een score per idee te komen.
Tijdens deze stap kwamen we tot de conclusie dat we twee belangrijke waarden vergeten zijn, namelijk de betaalbaarheid en de rust voor ons. Deze hebben we toegevoegd aan stap 1.
Het idee dat de hoogste score kreeg, is de nieuwe reisformule met een extra ondersteunende kracht.
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
FASE 4: IDEE VOORSTELLEN
Gebruikte techniek:
Actieplan
Hoe ben je aan de slag gegaan met dit idee?
Het actieplan geeft een overzicht over wat er nog moet gebeuren tussen Plan P en de reis om van de reis ook echt ‘onze ideale reis’ te maken.
– Een persoon zoeken als ondersteunende kracht
– Afspraken over het financiële
– Activiteiten bedenken voor de kinderen
– Samen zitten met de ondersteunende kracht om verwachtingen en onzekerheden uit te spreken en om de reis in zijn geheel uit te denken.
Tijdens Plan P werd ook besproken wie er als extra ondersteunende kracht zou kunnen meegaan. Het is belangrijk dat dit iemand is die ons gezin goed kent en ervaring heeft met de specifieke noden van Kobe. Jitske (een van de studenten) is leidster van Kobe in de scouts. Aangezien zij Kobe en het gezin kent lijkt zij een geschikte persoon. Zijzelf ziet dit ook zitten.
[/responsivevoice][responsivevoice voice=”Dutch Female” buttontext=”Luister naar dit bericht”]
Terugblik
Wat vond je van werken met Plan P?
We vonden het zeker en vast fijn met de studenten. Doordat ze materiaal mee hadden om Kobe en ook ons op weg te helpen verliep het spontaan om tot een ‘probleem’ of eerder een ‘verwachting’ te komen. Het was verrassend dat Kobe zo betrokken was in het gesprek. De studenten stelden hem ook concrete vragen, waarop hij vlot of minder vlot antwoordde, maar we hadden wel het gevoel dat hij mee was in het verhaal. Het was grappig om te zien hoe hij moest nadenken over de oplossing. “Mag Jitske met ons mee op reis?” Het was mooi om te zien hoe blij hij heimelijk ook was! We vonden het quoteren via smileys een goede manier en we waren blij dat we daardoor ook nog eens goed stilstonden bij hoe we nu echt onze manier van reizen willen invullen. We zijn tevreden over het resultaat: samen met het hele gezin op reis en toch ruimte om zelf te ontspannen, terwijl Jitske de kleinsten en natuurlijk onze Kobe wat extra aandacht zal geven.
Dankjewel voor het fijne project!!
Zou je Plan P nog eens willen gebruiken in de toekomst?
Ja
[/responsivevoice]